lördag 24 april 2010
En värld utan flygplan – men bara i en allt för kort tid.
Under de sista få dagarna har vårens väder blivit soligt men inte för varmt, och resultatet är att vårens vackra blommor stannar kvar. Dessutom har vi dragit nytta av både den ovanliga tystnaden och den rena blåa himlen. I Londons syd-västra delar får man får höra sjungande fåglar vilket är mycket ovanligt. Dessa saker är resultaten av Islands vulkaniska utbrott som släppt ut ett jättestort moln av ånga och ask. På grund av molnet ställdes all flygtrafiken i norra Europa in.
De rena himlen var mycket märkbar här i Brighton, eftersom staden ligger rakt söder om Gatwick flygplats. På morgnarna brukar man kunna se flygplans molniga spår överallt i himlen och de skymmer nästan solen. I områden omkring flygplatserna är förhållandet många gånger värre: luften är allvarligt förorenad och ljudet fruktansvärt högt. Själv kunde jag aldrig bo i närheten av någon flygplats. Men under åren har vi vant oss vid sådana störningar och lugnet och ron var helt oväntade – en överraskning, till och med.
Å andra sidan har sex dagar utan flygplan orsakat stora problem. Många blev strandsatta och kunde inte resa hem. Människor tvingades att hitta ett annat sätt för att åka hem. De blev försenade i några dagar och kunde inte återvända till sina jobb. De kommer att förlora mycket pengar. Några få tvingades att betala mycket pengar för hotellrum. Några hyrde bilar och körde hundratals mil hemåt vilket kostade mycket pengar. Samtidigt var det strejk på franska järnvägar vilket orsakat ett särskilt problem för brittiska, som också drabbades därför att på färjorna räckte platserna inte. Den brittiska regeringen reagerade dramatiskt genom att skicka tre kungliga marina fartyg för att hämta strandsatta britter – men faktiskt skickades fartygen i första hand för att hämta militären.
Flygbolag själva blev hårt drabbade av flygstoppet förstås. Bolag har förlorat pengar och ingen vet ännu om de måste kompensera passagerarna. Situationen är oklar eftersom utbrottet är en handling av Gud. Afrikanska odlare av exotiska frukt, grönsaker och blommor som skickas till Europa på flygplan, blev också drabbade, samt tillverkare som driver det så kallade ”just i tid” systemet, vilket betyder att fabriker är berorende av leveranser av komponenter och så vidare i sista minuten.
Nu är flygplan tillbaka i himlen men flygstoppet är kanske en skymt av framtiden när bränsle säkert kommer att kosta många gånger mer än nuförtiden. Man bör fråga om är så mycket flygtrafik nödvändig? Vem behöver exotiska grönsaker och blommor, egentligen? Vem behöver flyga tusentals mil till ett resemål bara till en kort semester eller på bröllop eller begravning? Vem behöver flyga tusentals mil till något affärsmöte?
Sådana är bara moderna företeelser. För bara tjugo år sedan var det nästan otänkbart. När släktingar i främmande land gifte sig skickades gåvor på posten och gratulationer på telegram. I näringslivet nuförtiden finns det ny teknik till exempel videokonferens, för att slippa åka tvärs över Europa för något affärsmöte. I den sista veckan har vi sett en framtidsvision, kanske.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Battery trains fool’s gold
A piece by the railway news video Green Signals recently reported the fast charging trials for battery operated electric trains on the West ...
-
I wrote to my MP on two entirely separate issues recently. The first was to do with the replacement for the Inter City 125 train, which at £...
-
The FT has run a couple of pieces on Sweden this week. The first was a report of the outbreak of car burning, the second, today, on the rise...
-
The Four Freedoms are a recipe for strife unless they are accompanied by a Fifth Freedom. Land needs to be free, free as air. And freedom to...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar