Fortsätt till huvudinnehåll

Stort telefonproblem och dålig brittisk kundtjänst

Jag har köpt en ny mobil telefon. En Motorola. Den ser vacker ut. Men jag kan inte skriva alla bokstävar. ”Å” och ”Ö” och ”Ä” saknas. Exempelvis kan jag inte skriva Håkan. Det är dumt eller hur? Mina gamla adresser kan jag inte överfors från min gamla mobil och jag kan inte ändra språket.

När jag anslöt telefonen till datorn, fick jag meddelande som sade att telefonen inte passar med datorns mjukvara. Jag sökte på internet men hittade ingenting.

Nästa dagen ringde jag telefonföretagets så kallade kundtjänst. Naturligtvis svarade en automat.

”Tryck knapp ett... Tryck knapp tre... Tryck knapp ett igen... Tryck knapp fyra... ” Sedan började tråkig musik som heter "When the revolution comes." Den hemska musiken fortsatte många minuter. Sedan sade en röst, ”Var snäll och vänta! Våra kunder är viktiga för oss.” Sedan fortsatte musiken och sedan sade rösten igen, ”var snäll”. Och igen. Meddelandet repeterades några gånger.

Kallas den här kundtjänst! Vilket slags kundtjänst?, tänkte jag.

Femton minuter senare hörde jag en ringning och sedan kom några inspelade svar. ”Alla samtal övervakas och spelas in för att utbilda vår personal.”

Äntligen svarade en mänsklig röst. Det var en kvinna. Jag förstod knappt henne därför att kvinnan talade med någon konstig engelsk dialekt som jag aldrig hade hört förut.

”Hej!” sade hon. Jag heter Tracy. Kan jag hjälpa dig?”

”Igår köpte jag en ny mobiltelefon och jag kan inte flytta mina kontakter och dagbok från den gamla till den nya trots att de både gjordes av den samma tillverkare. Min vän använde sin Apple dator men det var omöjligt. Vi försökte tre timmar igår kväll. Och jag kan varken skriva Å eller Ä eller Ö.”

”Nej, du kan inte använda en Apple dator.”

”Varför inte?”

”Därför att din ny mobil passar inte ihop med Apple datorer.”

”Men säljaren sade att eftersom min gamla mobile passade ihop med Apple datorer, passar den nya också om båda gjordes av samma tillverkare. Det skulle inte vara något problem. Varför blir det problem?”

”Det finns ingen lämplig mjukvara. Du kan köpa mjukvara till Windows. Du kan köpa det på internet. Mjukvaran laddas ner och du betalar på kort.”

”Är du säkert att det fungerar? Jag vill inte köpa den om det inte är säkert. Passar det med min gamla mobil? Passar det med både? Och hur kan man skriva svenska bokstävar?”

”Javisst.” Sedan kom en paus. ”Nej, egentligen är jag inte säker alls. Fråga tillverkaren.”

Sedan ringde jag tillverkaren. Igen var det ”tryck knappen.” ”Var snäll och vänta.” ”Våra kunder är värdefulla för oss.” Och äntligen svarade någon. Den var någon man som också talade med någon konstig dialekt. Han var mycket snäll men kunde inte hjälpa mig. Han sade att telefonen som säljes i Storbritiannien inte passar med Svensk därför kan den inte skriver svenska bokstävar. Trotts att Sverige är medlem i EU.

Jag såldes en telefon men fick bara ett smycke.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

The dreadfulness of British governance

I wrote to my MP on two entirely separate issues recently. The first was to do with the replacement for the Inter City 125 train, which at £2.6 million per vehicle, is twice as expensive as it ought to be. The second concerned the benefits of a switch from business rate and Council Tax to a tax based on site values. In both cases, the replies were full of spurious, unsubstantiated assertions and completely flawed arguments. This is typical. You will not get an iota of sense from the government on any area of public policy at all - finance, economics, trade and employment, agriculture, housing, health, transport, energy. All junk. If you write to your MP you will invariably receive answers that are an insult to your intelligence, no matter what subject you are writing about. Of course they cannot understand statistics. They are innumerate. Whitehall is staffed with idiots with a high IQ. Look at their IT projects. And mind your purse, they will have that too.

How much more will the British tolerate?

The British are phlegmatic, tolerant and slow to rouse. Thus there was no great reaction after the terrorist attack in July 2005. The murder of Lee Rigby created a sense of outrage, but nothing more, since it appeared to be an isolated incident. Two serious incidents within a fortnight are another matter. Since the first major terrorist incident in 2001, authority has tried to persuade the public that Islam is a religion of peace, that these were isolated events, or the actions of deranged "lone wolves", having nothing to do with Islam, or to reassure that the chances of being killed in a terrorist attack were infinitesimally small. These assurances are are beginning to wear thin. They no longer convince. If government does not act effectively, people will take the law into their own hands. What, however, would effective action look like? What sort of effective action would not amount to rough justice for a lot of innocent people? Given the difficulties of keeping large n...

Battery trains fool’s gold

A piece by the railway news video Green Signals recently reported the fast charging trials for battery operated electric trains on the West Ealing to Greenford branch, in west London. In a comment under the video, I described the project as technological overkill, bearing in mind that before dieselisation in the 1960s it was worked by the tiny steam locomotives of the Great Western 1400 class, a 1932 design based on an 1870s design. The money that has been spent on the experiment would have paid for a small fleet of the old things. Elsewhere in the comments, I was critical of the 800 series trains. This produced a response from the makers of the video, as follows. “I may be grasping at straws here but I am guessing you don't like 8xx series trains all that much and rather wish we still had Kings, Castles and (for the branches) 14xx's. Fair? ” My reply was as follows... Yes you are grasping at straws. The model for long distance stock is the class 180, which is a 23 metre veh...