Jag tycker mycket om SJs websajt. Där är det mycket lätt att titta på tidtabellen, hitta tåg och köpa biljetterna.
Men man vet aldrig hur mycket biljetterna kommer att kosta. Jag har köpt biljetter från Göteborg till Köpenhamn för bara 95kr, men har ofta betalt 400kr. Om man får köpa billiga biljetter så måste man göra det veckor före. Biljetterna är giltiga bara ett särskild datum och en särskild tid, annars måste man köpa nya. Vem vill verkligen göra det?
Jag anser att biljettpriserna bör göras enklare. Bara två biljettprisnivåer behövs: ett vanligt pris, kanske 1kr per kilometer, och ett högre pris under högtrafik, kanske 1.5kr per kilometer. Då kan men vet precis hur mycket resan kommer att kosta.
Och en sak till. När man reserverar en fönster plats, finns det inte alltid något fönster bredvid. Man kan inte tittar på landskapet men istället man får se bara plast. En fönsterplats bör betyda just den. En fönsterplats utan fönster är ingen fönsterplats. Den är en falsk beskrivning.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Battery trains fool’s gold
A piece by the railway news video Green Signals recently reported the fast charging trials for battery operated electric trains on the West ...
-
I wrote to my MP on two entirely separate issues recently. The first was to do with the replacement for the Inter City 125 train, which at £...
-
The ultimate net zero lunacy is probably de-carbonising and trying to electrify the entire railway system. In the first place, the railways...
-
The FT has run a couple of pieces on Sweden this week. The first was a report of the outbreak of car burning, the second, today, on the rise...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar