En artikel i idags GP avslöjar det som vi alltid visste - att Västlänken är ett nästan värdelöst projekt.
Det var uppenbart från början att bara en av tre linjer (Udevalla/Trollhättan/Alingsås) kunde få en direkt förbindelse mot Kungsbacka. Också uppenbart var att restider söderifrån skulle ökas. Och vad är egentligen efterfrågan på direktresor mellan t ex Udevalla och Varberg? Och vad är Haga för ett resemål? Vem vill åka dit?
Det enda sträcka som är till nytta är detta bredvid älven tills Stenpiren. Bästa alternativ är att skrota den resta. Om det är nu för sent, så är det värde att bygga ut till en riktig destination: en tunneln från Haga till en ny station på Linneplatsen, och därefter fortsätter tills Frölunda/Opaltorget på den nuvarande spårväglinje ombyggd för tåg. Tåg kunde också rulla på en del av den gamla Säröbana t ex Askim/Hovås. Det finns också ett behöv för bättre förbindelser mellan Mölndäl, Sisjön och Frölunda - möjligtvis spårväg.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Battery trains fool’s gold
A piece by the railway news video Green Signals recently reported the fast charging trials for battery operated electric trains on the West ...
-
I wrote to my MP on two entirely separate issues recently. The first was to do with the replacement for the Inter City 125 train, which at £...
-
The ultimate net zero lunacy is probably de-carbonising and trying to electrify the entire railway system. In the first place, the railways...
-
The FT has run a couple of pieces on Sweden this week. The first was a report of the outbreak of car burning, the second, today, on the rise...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar